Sivuan vielä aiempaan paatostani yrittämisestä ja asiakaspalvelusta. Olemme tosiaan tässä viime aikoina kokeneet mielenkiintoisia asiakaspalvelutilanteita:  

- Yritimme ostaa auton akkua, kun eräänä hyisenä lauantaiaamuna auto ei käynnistynytkään. Mikään liike ei ollut lauantaina auki. Ajelimme maaseudulle ja matkalla mummolaan löysimme yhden auki olevan liikkeen. Meille myytiin vääränlainen akku. Palautimme akun seuraavana maanantaina ostopaikkaan ja se vaihdettiin uuteen. Asennus maksoi 13 euroa (tässä vaiheessa ei enää huvittanut itse ruveta liikkeen pihalla vaihtamaan). Mitään hyvitystä liikkeen virheestä ei tullut. Auto liikkuu ja Poikanen ei jäätynyt, joten täytyy kai olla vaan iloinen. Niin ja muistaa opetella ulkoa auton osien mallit.

- Pyysimme tarjouksen n. 50 000 - 60 000 euron arvoisesta rakennuksesta. Vastauksena oli: "Emme tällä kertaa tarjoa mitään." Onko tuo tulkittavissa "ei teillä kuitenkaan ole varaa ostaa sitä" vai että "ollaan täällä Rakennus Oy:ssa niin pa, ettei meillä ole varaa käyttää aikaa tarjouksen tekemiseen".

- Nykyisen asuntomme rakentaja on tapetoinut seinämme nyt kaksi kertaa uudestaan. Vieläkään emme ole tyytyväisiä, kun makuuhuoneen seinässä näkyy tapettien rajat ja olohuoneessa uuden ja vanhan tapetin sauma on keskellä seinää (huomattava väriero). Rakentaja ehdotti, että jos olohuoneen seinä tapetoidaan uudestaan, kelpaisiko makuuhuoneen seinä nykyisenään... Tottakai siisti olohuoneen seinä saa karmean makuuhuoneen seinän unohtumaan.

- Puhelinoperaattorini ei kyennyt toimittamaan lähettämiäni multimediaviestejä perille. Palautteeni ansiosta minulle soitettiin ja sitten tämän teknisen tuen kanssa lähettelimme toisillemme viestejä testataksemme toimintaa (kai se nyt jo toimii). Kun ehdotin hyvitystä laskusta, pahoiteltiin vaan että kun näitä ongelmia aina joskus on. Mäkin haluaisin firman, joka voi laskuttaa asiakastaan, vaikkemme tekis sitä mistä asiakas maksaa.

Viimeisimpänä oli kokemus suurimman päivälehtemme asiakaspalvelusta. Tilasin lehden kokeilujakson eli viikoksi ilmaiset lehdet. Tilaus alkoi keskiviikkona, mutta yhtäkkiä perjantaina lehteä ei tullutkaan. Joskus tilanne on korjautunut päiväpostin mukana, mutta muun puuhastelun ohessa hoksasin vasta illalla, ettei lehteä ole vieläkään tullut. Ilmolitin asiasta asiakaspalveluun ja sain kohteliaan pahoitteluviestin ja hyvityksenä tilaustani jatkettiin 9 päivää! Siis enemmän kuin alkuperäinen tilaus! Joku on oivaltanut asiakaspalvelun idean! 

Nyt joku luulee, että olen juuri niitä ihmisiä, jotka valittaa joka asiasta (pitää osin paikkansa) ja vaatii hyvityksiä, jos saa aamulehden väärin päin postiluukkuunsa (ei pidä paikkansa, tosin suurin piirtein ehyt lehti ois ihan kiva). No joo...:D

Kiinnostukseni näihin asioihin on puhtaasti ammatillista. Pari viikkoa sitten olin luennolla tälläisestä aiheesta ja siellä oli myös puhetta hyvityksistä sekä reklamaatioiden käsittelystä. Jotain koitan ottaa opiksi jatkoa ajatellen. Ainahan ihmiset valittaa jostakin (kuten kuulemma turistit vaativat hyvitystä matkatoimistolta, jos aurinkolomalla satoi) , mutta jos virhe on selkeästi liikkeen, pitäisi vähintään asiakkaalle koituneet ylimääräiset kulut hyvittää.